söndag 8 maj 2011

Min version av köksland - del 1

Till vänster om plattorna ska ett friland grävas!

Nederst har vi lagt en markduk, sedan vanlig grus. Därefter markduk igen under pallkragarna för att undvika massa stenar i jorden. Överst ska läggas samma stenar som våran nuvarande infart och grusgång runt hela huset. Det finns plats för en till stor och liten pallkrage, men ska nog börja med så här..

Betongplattor och gatsenar på slutändan kommer att agera som en liten gång mellan friland och pallkragedel. Så fint att ställa även lite blommor där :) Just nu finns vita halvdöda penseér i en zinkbalja samt idag kom det dit även en trälåda från House doctor med en Mårbacka pelargon i, såååå vackert.

Jag ska ha två pallkragar på hög, passar nog finast att ha i den största modellen längst bak för de växter/örter som behöver att ha lite djupare jord. I år ska jag så där bland annat vit luktärt, som är bland de vackraste sommarblommor enligt mig. Läste i en gammal Lantliv att luktärt ska man inte ha mer än två år på samma ställe, annars finns risk för mjöldagg!

Här på bilden ser ni grusgången, den var så fin och iordning när vi köpte huset. Nu blir det mer ogräs för var år som går :( !! Hur ska man lyckas hålla grusgångarna fina, någon med något dundertips ;) ? Gäller nog bara att plocka, plocka, plocka ogräs.. Våra älskade däckstolar köpta från Jysk för flera år sedan behöver sig en omgång färg! Dom är iofs fina som slitna, men vill inte att dom blir förstörda!




Hejs svejs,


Härliga soliga söndag :D !! Det var så skönt att ta sig en liten promenad med vovven i morse :)!


Ovan lite bilder från "köksland projektet" som stått stilla 2 veckor. Vi måste beställa liknande grus som vi har för övrigt på gården samt kragarna behöver lite mer jord. När ni förstorar bilderna så ser ni att även våran katt uppskattar "lådorna".


Idag har det varit en riktigt skön slappardag hittills. Mannen i huset är seg efter gårdagens firmakalas ;)!


Kram/Ansku

1 kommentar:

Lantligt i smultronbacken sa...

Vad fint landen blir. Jag har ett liknande som snart är klart. Det fattas grus och stenar för mig men jag sådde i dem igår. Jag har två kragar på höjden och det blev kanon. Tänkte ha tre men så mycket jord som rymmer så fanns det inte på världskartan.

Vi har även samma stolar från Jysk. Tyvärr tyckte jag att de var väldigt dåliga i färgen och vi blir vita av våra. Kanske var det billiga priset. Jag måste också ta och måla om dem, men det får bli en annan gång. Men sköna är de.

Kram Teres